Wednesday, May 30, 2012

anak dara ayah.....

setahun yang lepas, aku asyik tanya dengan diri sendiri... kenapa aku?? bukan adik beradik yang lain. kenapa bukan adik beradik yang lain.

sekarang, aku tak jumpa lagi jawapan dia. tapi aku percaya setiap perkara berlaku ada sebab. dan semua sebab tu samaada baik atau buruk ada hikmah. tak nampak sekarang mungkin 10 tahun akan datang. :)

terus terang aku katakan.. aku suka semuanya tentang kampung ni. mana ada orang yang tak suka kampung sendirikan? tapi bila kau tahu yang kau akan habiskan seluruh masa kau dikampung.. atau mungkin sampai mati. kau akan tahu apa yang aku rasa. suka dia tahap berbeza. ada orang suka balik kampung sekali sekala. tapi yang ni, suka untuk terus berada dikampung. tanpa terfikir sedikit pun untuk keluar.

kampung aku bukanlah kampung yang popular, atau ada sesuatu yang istimewa pun. kalau pusing setengah jam dah habis round satu kampung. tu pun dengan kelajuan motor 80/km. kampung aku terlalu banyak drama. yaaa macam dalam tv tu. ahli mesyuarat tingkap laa.. jiran bergaduh laa.. ok part drama2 ni aku kurang berkenan. tapi macam yang akak aku pernah cakap. " nak duduk kat kg ni secara aman, simple je.. jangan terlalu ambik tahu hal orang". yelaa kalau sampai hal dalam kelambu pun orang nak ambik tahu tu memang melampau la kan?

aku selalu terbayangkan kehidupan aku 10 tahun akan datang (InsyaAllah kalau Allah panjangkan usia). macamana aku waktu tu. berlari2 dengan anak2? bergosip tepi pokok bunga? bercucuk tanam? semua benda2 yang tipikal orang kampung ni buat. mungkin aku over-thinking tapi berangan tak kena bayarkan? :P

ada satu perkara yang merungsingkan kepala aku, sebagai adik bongsu dan yang terakhir belum kawin + yang akan duduk dikampung sahaja. adik beradik aku selalu cakap, yang aku kena cari jodoh dekat je. yang kena bersedia untuk duduk dikampung. erk.. perkara tu buat aku telan air liur. aku tahu aku sedang bermain api. apa akan terjadi kalau satu hari nanti keluarga aku akan halang? akan tak setuju?? sebab tu sampai sekarang aku tak berani bukak mulut. lagipun aku bukan jenis bercerita pada family.

dulu aku pernah bayangkan satu family yang akan hidup aman damai dikampung. tapi nampaknya angan2 tu dah lama berkubur. sekarang yang aku tahu, aku kena hadapi realiti. semoga aku punya kekuatan. :)

ok lah see u. bye. :) 

No comments: