Tuesday, March 22, 2011

rembulan sangat cantik. tapi dia jauh. :)

mula mula aku tak berapa setuju dengan keputusan ayah. tapi bila aku fikir balik, semua duit yang ada duit ayah. ayah yang usahakan. jadi aku sokong dan terangkan pada adik beradik yang lain. dan aku pun dah mula terima yang setiap kali makan ramai2 dekat meja adalah masa bermesyuarat walaupun yang run bisnes ayah cuma aku dengan abg teh, tapi adik beradik yang lain ada hak untuk tahu. yelah syarikat keluarga kecilan mana lah ada buat mesyuarat yang formal. sekarang memang aku praktikkan apa yang opel ajar dulu. masa makan adalah masa berbincang. kalau satu hari nanti terjadi sesuatu aku masih ada harta yang ayah tinggalkan pada aku. bukan wang ringgit tapi segulung ijazah. tanpa ayah mustahil aku boleh sambung belajar, ayah je yang layan manja aku setiap kali kering duit. semua sebab Allah bagi rezeki pada ayah...Alhamdulillah.. bagi aku ilmu itu harta paling berharga yang ayah hadiahkan pada aku.

kehidupan dekat kampung sememangnya berbeza 100% dengan dibandar. bagi aku dibandar boleh lepaskan tekanan bila bila masa. tengok wayang. main game. makan best2. tapi kehidupan dekat kampung lebih tenang, masalah yang datang macam air je.. tenang dan cepat pergi. cuma aku kena kawal emosi lagi berkaitan dengan orang orang sekeliling. aku ada satu sikap yang malas nak terangkan segala galanya pada orang yang takde kaitan tapi bertanya macam mahu tahu semuanya. dan itulah yang terjadi pada aku selalu, rumah mak selalu ada jiran, sedara mara datang dan kedatangan mereka tu adalah masa pejabat aku. pejabat aku kan dirumah. tapi melepaskan tekanan dekat kampung lagi beeessssssssssssssstttt.. heheh tengok pokok. tanam pokok. dan makan makanan yang best dan murah. itu paling penting. :)

kalau masa aku melepak lepas spm dulu bolehlah aku melayan, mereka mungkin sunyi sebab anak2 jauh. tapi sekarang aku tak boleh dah melayan sebab aku sedang bekerja... aku harap satu hari mereka faham bila tengok aku duduk dekat meja dan kusyuk menaip atau tengah termenung memikir hala tuju syarikat.. moga takkan ada lagi soalan2 yang mencabar minda. seperti "hari ni tak keluar pegi mane ke ?" atau soalan yang sama setiap kali jumpa "aok lah keje ngan ayoh yee?.. tetapi aku berterima kasih pada semua yang tak putus putus bagi semangat. "bagus lah keje dengan ayah. senang." mungkin dalam hati mereka cakap perkara lain. yang dalam hati mereka, malas aku nak ambik tahu, itu urusan dia dengan tuhan.

lama lama aku fikir macam lawak jugak. dah segala macam kerja aku buat, sampaikan jadi kaunselor pada orang kampung. selesaikan masalah kecik kecik macam tolong belikan topup talifon.. jadi pendengar setia. kadang masalah mereka datang bukan pada waktu yang tepat. aku tengah PMS contohnye. memang rasa nak jerit saje cakap "letih laa nak dengo masalah, saya pun banyak masalah" tapi selalunya kata tu dalam hati je. dan diakhiri dengan duduk dalam bilik berdiam. mungkin aku kena belajar lagi kawal emosi. fighting fighting!!!

bercakap pasal emosi, yang aku kena belajar kawal lagi adalah aku kena kurangkan "garang" aku dengan anak anak sedara. macam biasa pejabat dirumah semestinya dipenuhi dengan kanak kanak riang yang menjerit, bemain sini sana. ataupun sedang buat2 keje ade yang tertutup laptop. dan yang paling menarik menangis dekat aku sebab nak tengok ultraman dekat youtube. haih aku memang makcik yang paling dibenci anak sedara. nasib badan. hehe

nampaknye aku ada masalah untuk habiskan entri ni. ok sebelum aku terlupa, aku rasa kampung ni sangat sweet bila ada lagi tradisi orang bertanyakan jodoh. "ade orang bertanyakan aok ni.." selalu kalau ada ayat ni yang terkeluar, anak anak dara dah tersipu2. dan aku tak sangka zaman internet dengan segala macam rangkaian sosial yang ada, still lagi perkara2 macam ni. sweet gile. :)

cerita pasal kampung dan jodoh ni, teringat pulak seorang kawan aku. kawan baik dari kecik. kami sekolah rendah sama dan duduk di kampung yang sama. dia antara sahabat terbaik. dia akan bertunang tak lama lagi. lepas ni dah takkan ada ayat "takpe dot, aku ade dengan ko teman tak kawin2 lagi" selalunye aku akan senyum dan gelak. tapi sekarang dia dah nak bertunang selangkah lagi untuk berkahwin. lepas apa yang dia lalui untuk hubungan yang lepas, aku happy untuk dia.

aku pernah terdengar, tapi aku lupa dimana.. katanya ada perkara yang bukan urusan kita, dan sekarang aku tahu itu adalah urusan Allah.

p/s : excited untuk lalui hari yang mendatang. :)

p/s2: thanks nazi untuk entri yang sangat sweet. :)

p/s3 :BBS nanti kita update cerita masing2 ye. satu hari yang tenang,


No comments: