Thursday, September 29, 2011

apa yang kau kesian kan?

tiap tiap petang aku lebih suka duduk di beranda rumah. kebetulan masa aku duduk baca novel nurul asyikin, datang sorang kawan lama. Wan namanya. dulu bila dia bosan duduk di kampung, dia selalu datang melawat aku di kolej. bawak keluar makan. dia kawan dengan abang aku. masa aku awal 20an dia dah pun nak masuk 30an. jadi kebimbangan dia mengenai calon isteri menjadi-jadi. sehingga aku habis belajar, Alhamdulillah dia jumpa dengan isteri yang dia kahwin sekarang.

berbalik pada kisah aku petang tu.. masa dia datang tegur. aku dah agak soalan apa yang dia akan tanya. aku dah bersedia. sama macam aku dah sedia nak jawab soalan2 orang kg. tepat jangkaan aku. "ko bila nak kawen?". kan? aku dah tahu. soalan feveret akan keluar. macam biasa, aku gelak je... "aok bior betul? kesian" ayat yang buat aku tersentap. terus terang aku cakap. aku tak kisah orang nak tanya. tapi bila perkataan "KESIAN" keluar.. aku terpikir apa maksud kesian tu? dia kesian tengok aku yang dah 27 tahun tapi belum ada sesiapa. atau dia kesian kan aku yang masih lagi membaca novel petang2 sedang rakan lain dah berlari2 dengan anak2. heh.

aku betul2 tak faham. mungkin dia bergurau.

3 comments:

Unknown said...

tanya balik kat dia, ko ade degree tak? kalo takde pun, jd org yg berjaye tak, ade balas jasa mak bapak tak?

kalo takde, ckp kt die kesian..

Asyraf Azizan said...

jodoh di tangan tuhan.hehe

hamidah mubin said...

nazi : hehehhe tak sempat nak ckp camtu. hahaha

lehe : yup, :)