Thursday, August 28, 2008

ngomelan...

hari ni menyelesaikan apa-apa yang belum selesai..
pergi ulang-alik ke fakulti____(dirahsiakan) ke BHEP...
teruji benar kesabaran... aku gigih...

teringat kata pensyarah "inilah yang dipanggil pelajar"
mesej dari teman yang tak pandai memberi nasihat..itu kata dia..
tapi nasihat dia yang jadi aku kuat untuk ambil keputusan...
sedikit nasihat dari mak, yang hatinya berbunga riang dapat cucu baru..

dalam 2 hari aku kalut ni, pelbagai cerita manusia depan mata...
akak kaunter melayan aku dengan senyuman.. ada beberapa pelajar menyelesaikan masalah..
tapi aku tertarik dengan seorang pelajar cina..
akak kaunter bersuara " awak kan dah masuk U, takkan tulis surat rasmi saya nak kena ajar... sekolah dulukan dah belajar..".. ohh aku tertarik mengapa... kebetulan aku disebelah, mata aku melirik.. yaa aku sendiri terfikir macamna dia boleh sampai tahap U.. kerana surat nya begini.."PERMOHONAN BERHENTI SEKOLAH"... sekolah??? takkan sekolah dengan IPTA dia tak pandai bezakan... mungkin itu sebab dia menolak untuk belajar di IPTA dan menerima tawaran dari Kolej yang aku sendiri kurang pasti dimana.. pelajar itu menulis menggunakan pen di kaunter itu jugak.. teringat seperti masa sekolah cikgu BM paksa membuat surat rasmi sebelum balik.. kalau tak kena denda... simpati ada pada pelajar tu.. tapi akak kaunter tetap tersenyum...

hari kedua aku kesana lagi... senyum lagi akak kaunter.. ada pelajar yang ada masalah tapi aku pasti masalah mereka tak sama dengan aku... kali ni aku dah ada persediaan, surat yang dah ada tandatangan dan siapa yang patut aku rujuk..
"nak jumpa En.F".."ok masuk,," hmm "saya.. bla....bla..."
"awak datang semula yaa.." "kena ada mende tu kalau tak MCR".. tapi senyum dan berterima kasih... kesana lagi.. ohh Pn pensyarah dimana kamu.. tapi critical thinking aku datang tepat pada masa...dan terima kasih tuhan anugerahkan aku pemikiran..
selesai..alhamdulillah, 12.55... tik..tik.. oh tak sempat buat pempayaran ni.. pukul 1 rehat..
senyum pada en.F.. senyum lagi.. memerhati sekeliling, 2,3 orang berbual berbincang masalah universiti mungkin.... tunggu masa rehat... masa 5 minit penting untuk aku bagi mereka mungkin masa regangan otot...
sempat lagi en.F menyertai perbincangan mereka yang berbincang tadi... ohhhh... berat agaknya masalah mereka..sabar...senyum...
petang nanti datang semula.. ohh belum selesai..... pukul 1 bayar dan merayap.. ada jual2 di putra@bazar... promosi kad pelancongan... macamna nak percaya bila promoternya berambut panjang..(dia lelaki).. makan dunkin donut...sabar... pukul 2... tik..tik....
senyum pada abg guard.. maaf mereka melihat aku lebih dari 3 kali hari ni... naik dan senyum.. ada cerita lagi dikaunter itu... akak kaunter seperti biasa ada seribu jawapan untuk permasalahan pelajar.. kagum2... tapi kali ni bukan permasalahan pelajar tapi warga emas yang kehilangan sijil master mungkin.. " bukan senang nak dapatkan tu" kata dia.. " hmm tengok yang anak jelaa.. anak pun gradute UPM gak.." maaf bukan aku mencuri dengar tapi mereka berbual semua yang disitu tak perlu besarkan telinga...senyum lagii.. en.F masih makan barangkali.. yaa en.F datang dengan senyuman.. ok masuk..
tak lebih dari 10 minit semuanya selesai...tapi ceritanya panjang.. FUHHHHHHHH...


p/s: thanks nazi.. kasut ko mmg berjasa...

5 comments:

i M a Z a i M i said...

hari semalam adalah hari yg plg byk terserempak dgn kak dot =P

amin said...

kesabaran itu mengajar miedot lebih matang dalam menunggu..huhu jaya ar miedot...

Anonymous said...

mungkin tu sbb nama 'MAHASISWA' ditarik dan di ganti 'PELAJAR'..

Asyraf Azizan said...

owh...

n a b i l a a t h i r a said...

segalenyee berakher dgn jayenye...
alhamdulillah =))