Wednesday, February 16, 2011

rumah kita...

masa aku bawak ayah dan mak ke klinik..kualiti time aku dengan ayah selalunya adalah dalam kereta.. masa aku tengah drive, masa tu lah aku dengan ayah berbual - bual pasal kerja, keluarga, kebun.. bukannya tak berbual dekat rumah.. tapi tak tahu kenapa masa drive aku rasa aku dengan ayah lebih tenang berbual..

ayah cakap pasal gaji ayah masa mula kerja dulu.. ayah sebenarnya marah sangat bila ada orang kedekut untuk pelaburan terutamanya melabur untuk beli tanah. bagi ayah tanah penting untuk masa depan.. ayah dan mak berbual pasal zaman ayah mula kerja dulu. gaji ayah cuma rm95.. tapi ayah berani buat pinjaman nak beli rumah.. aku balas "zaman dulu macamana.. " mak kata dulu gula harga 35 sen je.. jadi aku kata pada ayah.. sama je ayah.. dulu gaji sikit.. barang barang murah.. sekarang kalau gaji murah tapi barang barang semua standard untuk orang yang gaji tinggi. Faham faham jelah.. tetap tak cukup duit...

ayah diam.. mungkin setuju dengan cakap aku.. tiba tiba dia bersuara...

"tu lah dik, jangan enjoy sangat. bukan senang nak cari duit"

aku terdiam... kali ni ayah memang betul.. jadi aku dah buat kesimpulan sendiri.. aku takkan kemana mana dalam masa terdekat.

Sekian Terima Kasih.

p/s : "rumah kita" sebenarnya tajuk puisi dari kakdek.macam biasa puisi kakdek melekat dalam jiwa aku. *sejuknya malam menambah kasih sayang*

p/s2 : untuk aok. aku tahu aok takkan baca tulisan aku ni. fesbuk pun takde, inikan pulok nok bace blog ni. terus terang aku kata :

aku dah berangan angan yang kita akan hidup sederhana dekat kampung. cukup makan pakai. tak perlu mewah mewah tapi mampu raikan kawan kawan datang rumah.

aku dah berangan angan, kalau kita ada anak..(overkan? ) anak kita takkan pening nak balik raya dekat mana.. mesti comel diaorang main main masa petang dekat rumah famili aku atau kacau mak aok berniage abc.. :)

tapi aku cuma berani berangan sorang sorang, sebab aku tahu cinta aok tak cukup kuat. :)

untuk aok tahu, aku dah cukup yakin walaupun aok dan aku tak punya harta. tapi rupanya aku kalah dengan rasa tak senang yang aok sendiri rasa...

ps3 : aku takkan kemana mana..kampung ni rumah aku selamanya... :)

4 comments:

sang pet said...

hehehe...terbaek..klu xde teman di dunia,cukup sekadar Dia di hati...

dodot said...

:) *senyum dayah senyum*

fazleena said...

sedihnya entry ni yang! ):

its ok. satu hari nanti akan ada yg sanggup berumah dgn awak di mana-mana pun dan sanggup bersama awak selama-lamanya. amin.

dot said...

thanks kakdek. :)