Wednesday, August 10, 2011

cerita ramadhan,

zaman kanak-kanak.
puasa zaman aku kecik2 sangatlah menarik. boleh dikatakan setiap hari berbuka dekat masjid ramai ramai. satu perkara yang aku tak boleh lupa bila satu hari aku balik dari berbuka dekat masjid. masa tu rumah aku pintu kayu yang boleh ditolak je. bila aku tolak pintu, pintu tu berat semacam. rupanya ada basikal baru yang ayah aku letak belakang pintu tu. kejutan dari ayah rupanya. sampai sekarang aku ingat lagi macamana gembiranya aku. melompat lompat suka. heh.

zaman remaja
sekolah menengah tak banyak yang aku ingat. masa aku sekolah dekat johor, bila nak berbuka siren akan berbunyi. maklumla, aku duduk dalam kem PGA. jadi bunyi beduk diganti dengan bunyi siren yang teramat kuat. hehe. masa sekolah asrama, yang aku ingat aku baik dengan dolah yang kerja dewan makan. jadi apa lagi tiap2 hari kirim beli makanan dekat bazar. faham2 jelah makanan asrama selalu tak kena dengan tekak.

zaman U
masa ni paling banyak yang aku ingat. sebabnya baru je lagi aku tinggalkan. dalam banyak2 kenangan yang melekat dalam kepala. satu peristiwa masa bulan ramadhan yang aku takkan lupa sampai bila2 adalah masa aku jadi pengerusi blok. masa tu memang puasa aku banyak diuji. dari situ aku sedar tahap kemampuan aku. aku sedar siapa yang terus berada bersama sama aku. boleh dikatakan aku berulang ke hospital serdang, salah sorang budak blok aku sakit teruk. setiap hari pergi bazar ramadhan serdang, beli makanan. balik mesti berbuka dalam kereta felo je. tapi semua tu kenangan yang buat aku jadi kuat. masa tahun akhir, aku nak jadikan ramadhan kali terakhir dengan kawan2 istimewa sikit. jadi aku dengan nabila, gigih masak juadah bukak puasa. aku tahu tahun akhir adalah tahun masing2 sibuk. jadi apalah sangat bila kumpul2 makan bukak puasa ramai2. sekurang2nya ramadhan terakhir bergelar student diakhiri dengan sesuatu yang istimewa. :)

ramadhan sekarang.
pejam jelik pejam celik. rupanya dah dua tahun aku berpuasa dekat rumah. tak merantau ke mana-mana. heaven rasenya. Alhamdulillah. dan ramadhan kali ni, aku buat sesuatu yang lain dari tahun sebelum2nya. aku jadi peniaga bazar ramadhan. untuk permulaan sebagai orang baru tak banyak yang aku bak cakap. tapi pengalaman berniaga menyeronokkan. setiap hari tengok gelagat orang. baru sedar ramai jugak orang bandar maran. hehe. tahun depan aku dah berkira - kira nak berniaga lagi dengan perancangan yang rapi. InsyaAllah. :)

3 comments:

faizbotol said...

asal bler aku bace je macam sayu je ati aku...
yang penting aku respect ko weyh...
good job bukak bazar tuh,..
ko wat cter pasal kueh weyh..tiap kueh yang aku x pnh tau..pastu nak ko wat utk aku..hahaha

dodot said...

weh aku bukan buat entri sedih nak sayu2. hahahah

ceceh dtg pahang laa baru aku buat kueh tu, hahah

beLL said...

wuhuuuu. tp seronok gakk kan pose time tu. walaupon awal2 tu mcm nk pecah kepale pk stiap kemungkinann yg berlaku...