Wednesday, September 17, 2008

raya cara aku...

memang aku tak sabar nak balik hari raya,,,
macam2 dah ada dalam otak aku yang kurang cergas masa bulan2 pose ni..
selalunya kami beraya naik penuh keta La yang antik tu..dia anak polis jadi tak perlu lesen..
sekarang dia ada keta baru..dan aku dah ada lesen..
wana dah plan dah.. nak pegi mana... aku pun...
semua jenis sedara mara kami ziarah,,,
tak pun rumah kawan2 yang dah 10 tahun tak jumpa..
kalau belum malam kami memang tak pulang...
itu cerita raya aku tahun2 lepas...harap2 raya tahun sama lagi..
keluarga aku dah faham sangat aku memang tak duduk di rumah kalau raya...
sebab tu bila aku sorang saja anak dara yang belum kahwin, kak ctah sewa bibik tuk raya..
sebab akak2 yang lain dah kena bergilir beraya kat rumah...

proses membuat lemang... muji akan jadi mangsa kena kukur "nyor"
anak sedara aku kagum.. hahaha

mak akan cakap.."tahun ni kita tak yah buat dodol, takde sape nak kacau"
abg ipar aku akan jawab.."eh .. takper mak.. kitaorng boleh balik awal tolong.."
tapi selalunya abg muji aku akan kena jadi mangsa.. sebab die sorang anak teruna belum kawin..
pic muji n abg yan yang pendiam ngah gigih...

suasana pagi raya umah aku... lepas solat sunat.. makcik2 pakcik2 sepupu...
berkumpul umah aku.. acara wajib tiap2 tahun.. ayah buat tahlil n doa selamat...


anak sedara aku automatik akan berkepit dengan to'ki diaorang..
duit raya laaa misi diaorng..
aku adalah salah seorang yang akan sengih2 pada ayah...
heheheh aku kan student lagi..
sebelum pergi solat sunat hari raya..
aku sekeluarga buat macam mana kebanyakkan keluarga islam kat malaysia..
berkumpul, beratur dan mintak maaf ampun dari hujung rambut ke hujung kaki..
makcik2 n sepupu aku yang pompuan akan tolong di dapur..
dari proses menghidang sampai proses membasuh pinggan..
menu wajib pagi raya umah aku.. nasi dagang, lontong,lemang..
kalau abg ipar aku rajin dia anyam ketupat...
bila masing2 dah kenyang... apalagi..
berkumpul depan tv ramai2, sepupu bertukar2 cerita..
makcik2 cerita pasal anak2..
masa ni mak dah senyum lega sebab nasi dagang dia habis dimakan..
sebab sedia untuk masak kali kedua.... :)

masa untuk beraya dengan kawan2 kampung aku...
hmm ni lah perkara paling best.. bila dah berkumpul.. ada saje cerita...
satu persatu rumah kawan2 di kampung kitaorang ziarah..
bila dah habis jelajah keluar kampung pulak...
raya membuatkan aku sentiasa tersenyum..
cerita tiap tahun sama tapi aku tak pernah bosan..
terima kasih untuk mereka2 yang mewarnai hari raya dan kehidupan aku...

p/s:kita jumpa nnti... miss u all :)

3 comments:

Anonymous said...

entry kamu ni seperti kamu udah raya menyebabkan kami lagi rasa rindu nak raya..
cuba bayangkan kalu xde raya dalam kehdupan kita.. life goes damn! so,, hargai raya kita...

i x o r a said...

bestnyer raye!!!tp lg besh kalo dpt rse beraye mcm kmu..teringin sgt... coz kte xpernh dpt suasane raye mcm tuh..pape pown raya tetap raya walau dimne saje cme suasanenyer yg b'lainan..untungnyer kmu..

eM. said...

konfem aku serbu umah ko raya nanti!!!