Tuesday, August 31, 2010

my bestfriend wedding.

baru lepas tengok bride wars, yaa baru sekarang ada gambar yang berkualiti. dan tanpa disangka minit - minit terakhir cerita tu air mata aku tumpah macam air hujan. dayem. aku rindu kawan baik aku yang kahwin...

eidah, kawan baik aku yang kawin dulu. dia kawan baik masa sekolah teknik. baik aku dengan eidah, lain macam sikit. selalu gaduh pasal apa sahaja. selalu kongsi katil tidur dekat hostel tapi tidur jarak - jarak. masa dia kawin, aku jadi pengapit dia. aku tidur rumah dia untuk tolong dia. aku rasa dia pengantin yang paling indiependent. mak ayah dia meninggal masa lepas SPM, jadi masa dia kawin, cuma dia dengan akaknya sahaja yang uruskan. sampaikan tanya pasal gula dekat mana pun tanya pada dia. bagi aku masa keadaan kritikal macam tu. pengantin tak boleh dikacau. tapi bukan keluarga dia. aku tahu aku rindu kan dia. aku rindu nak berborak lama -lama dekat talifon rumah. aku rindu nak dengar masalah dia. aku rindu nak peluk badan montel dia. sebelum dia kawin, semua teman lelaki dia, dia akan kenalkan pada aku. suruh aku nilai dulu. :) syukur, suami dia baik. malah dengan aku pun suami dia tak segan silu. perkara paling sweet aku rasa, bila dia ajak aku sama - sama shopping baju untuk anak dia yang bakal lahir..

Ina, kawan baik aku dari kecik. rumah aku dengan dia jauh. tapi mak ayah kami berdua kawan baik. masa aku kecik - kecik dulu, mak dia cakap.. " belajar rajin - rajin, nanti boleh masuk U sama -sama." yup ina lagi bijak dari aku. malah antara yang bijak dalam kelas. aku rasa kata -kata mak dia termakbul. dia masuk kolej Shahputra, dan aku pun sama ikut jejak dia. aku dengan dia bukan lah kawan baik yang berkepit 24 jam. tapi aku tahu mana nak cari dia dan dia tahu bila dia perlukan aku. sama macam eidah, persiapan dia kawin, aku tak lena tidur. tak tolong banyak mana tapi aku ada dekat sebelah dia sentiasa masa saat "neves" dia. untuk pegang tangan dia. dan kata " ko nampak cantik",,,,,, sumpah, aku rindu nak dengar suara lembut dia bercerita sambil pilih sayur. ohh aku rindu kereta honda klasik dia jugak.. :)

Ayong, antara kawan baik aku yang aku takut dia hilang. dia tahu segala - galanya tentang aku. kisah percintaan rahsia, kisah kenapa aku pilih si polan. kenapa aku benci si polan. pendek kata semuanya masa dulu. aku dengan ayong berjiran. langkah tak sampai 20 langkah dah sampai rumah. masa dia kata, dia akan kawin.. semua macam terkejut. siapa yang tak kenal ayong. gadis ganas.. hehe aku selalu tak risau kalau dia ada. kawan - kawan aku cakap dia bodyguard aku. hehe terima kasih sebab selalu ada..

sarimah, kawan baik aku masa dekat kolej. dah ramai kawan serumah aku yang kawin. tapi dia aku anggap paling terbaik. siapa sangka jodoh dia dengan budak depan rumah sewa kami masa belajar kan?. aku rindu nak peluk badan kurus dia. cerita cerita pasal impian. dia selalu layan aku macam budak kecik. dan dia bertindak macam kakak. masa dia kawin, aku tak dapat datang, jauh sangat rumah dia. Sarawak!! aku rasa sedih masa tu, sampaikan aku berniat nak pinjam duit ayah nak beli tiket kapal terbang.. huuhu. tapi bila fikir balik mana aku ada duit nak bayar semula masa tu. yaa aku rindu nak baring atas paha kurus dia sambil tengok tv. hehe :)

wana, ni kawan baik aku yang terbaru kawin. tak sampai sebulan. dia kawan baik aku dari kecik lagi. jadi membesar sama - sama cuma zaman yang berbeza. dia kawin pun dalam keadaan yang tak disangka. aku habis belajar dan dia kawin. belum sempat nak lepak lama - lama dekat kampung, aku rasa belum puas pillow talk dengan dia. wana tak pernah gagal nak buat aku ketawa terbahak - bahak macam kena geletek setiap masa. masa dia datang rumah aku dan tunjuk cincin tunang dia. aku macam.. "wow" tu je yang mampu. macam aku belum bersedia nak lepaskan kawan baik aku. tapi aku tahu itu semua yang terbaik Allah dah janjikan pada dia. :)

entri ni tak bermaksud apa - apa pun. mungkin sebab ber "emosi" tengok cerita. kawan baik bagi aku macam kekasih. malah lebih dari kekasih. :) aku selalu impikan bila aku kawin, kawan baik aku akan ada di sebelah aku masa - masa kritikal. ada di sebelah aku, masa aku pening nak pilih tema, pening nak pilih potografer.. arghh semuanya lah. dan aku mahu kawan - kawan terbaik aku datang masa hari aku dikebumikan. :)

dan ini juga jawapan untuk kawan - kawan aku yang dah berkahwin. selalu tanya, kenapa aku lama berdiam. soalan tak rindu atau kenapa diam.. sumpah aku tak tahu nak jawab apa. aku rindu semua, tapi memang sikap aku begitu. bila seorang kawan baik aku dah kahwin, aku cuba untuk pergi.. bukan apa. aku rasa aku bukan ada dekat mereka lagi. aku sendiri yang memilih untuk berdiam dan pergi dari hidup mereka... bodoh kan aku fikir macam tu??

p/s: aku bersyukur, semua suami kawan baik aku jadi kawan baik aku. sedikit pun tak rasa kekok.. :)

p/s2: tak tahu lah macam mana kalau nazi dengan bell nak kawin nnti. hehe :)

p/s3: aku selalu mahu bagi yang terbaik untuk hari bahagia kawan baik aku. dalam hati tuhan sahaja yang tahu. aku sedih yang aku dengan mereka takkan boleh macam dulu. tetapi aku gembira mereka bahagia :)

No comments: