Saturday, September 18, 2010

Tok Piah

Tok Piah adalah wanita yang boleh digelar warga emas. beliau mempunyai pertalian saudara bau bau mempelam dengan keluarga aku. Beliau selalunya akan menumpang tidur di rumah aku bila malam akibat takut untuk balik kerumah beliau. ohh lupa beliau juga tinggal seorang diri. Anak - anak belaiu keluar kota mencari rezeki. biasalah, tipikal masyarakat kampung macam dalam drama melayu... Balik jenguk mak bila raya. :)

Balik dari solat Isya' tadi, beliau bertanyakan perihal mak aku. padahal mak aku lambat seminit saje dari masjid daripada beliau. mulut beliau dah bising tanya mana mak... haih. kalau orang pahang panggil "mulut omeh".. cot cet cot cet, mulut dia. aku diam menghadap laptop dan fesbuk. Aku jawab soklan dia dan diam. tak jawab nanti lagi dia bising. aku jawab dan diam.

Mata aku kusyuk menghadap dadah zaman sekarang, apa lagi kalau bukan fesbuk. sambil pegang pinggan dan menaip guna tangan kiri. tangan aku belum basuh lagi lepas makan. disebabkan aku online menggunakan laptop yang bertulis "Hak Kerajaan Malaysia" terpaksa la aku bersusah payah sikit.

Tiba - tiba Tok Piah bertanyakan soalan pelik pada aku,

"apa yang ada dalam ni??? " sambil mulut dia muncung pada laptop atau lebih tepat interface fesbuk.. (profile siapa yang tengah di view??... rahsia!!)

"haaa???" aku tak faham!!

"apa yang ada dalam ni,,, sampai tinggalkan makan tu??? mulut beliau masih lagi muncung, kali ni lebih panjang sambil tunjuk laptop dan pinggan.

"oooooooooooooooo" kali ni aku pulak yang muncung. cet baru aku faham. aku kena perli rupanya...

"takde ape2 laa tok" aku diam.. bangun basuh tangan dan sambung online.

p/s: ada kawan aku tegur, aku asyik ingat kisah lama2 je. dah masanya aku BANGKIT. hehe yeke???

p/s2: aku akan banyak menulis mereka2 yang ada di keliling aku sekarang. aku harap aku lebih menghargai dengan cara ni.

p/s3: dilantik sebagai wedding planner tak bertauliah kahwin abang aku, muji. tinggal dia dengan aku je yang belum kahwin. insyaAllah bulan 12 ni dia akan jadi suami orang...



No comments: