Friday, October 24, 2008

cerita akak saya...

pagi2 lagi dapat call dari kakak aku ctah..
perasaan masa tu=happy...
"aku kat serdang ni"..."haa., blanje makan..."

"exam pukul berapa?".. "kul 5 petang ni"..
"hmm tak blh laa nak g makan.., akak nak g nilai ni"..
perasaan masa tu=:(
tak boleh aku nak borak lama.. jumpa kejap..
hati aku berbunga nampak dia.. mungkin sebab aku suka bila ada orang datang jenguk aku..
macam zaman-zaman sekolah dulu..

cerita pasal zaman sekolah, dulu aku ngan ctah tak pernah sekepala..
ada sajer yang leh wat kami gaduh.. bila time cuti aku tak suka bila dia ade dekat rumah..
kami berbeza sangat2.. waktu tu aku rasa segalanya ada pada dia...
masa kami sekolah rendah.. ayah cuma bagi 20 sen setiap petang.. masa tu 20 sen boleh dapat aiskrim pop dan gula-gula.. aku dgan muji, suka bazirkan duit tu.. tapi kalau ctah dia akan kumpul duit tu 3 hari dan dia boleh beli ABC yang masa tu cuma berharga 50 sen..
aku ngan muji selalu bengang ngan dia.. kitaorang selalu panggil die "kedekut"... nak pinjam barang dia kalau tak gunakan mak aku.. memang takkan dapat...

masuk sekolah menengah, lagi la dia jadi pujaan keluarga aku... dia pandai dalam subjek yang aku lembap.. "matematik".. pengawas kat sekolah, dapat masuk sekolah vokaysional sekarang ni dah jadi teknik.. cikgu2 kenal die... dapat anugerah pelajar cemerlang.. aku?? sampai sekarang bayang2 anugerah tu pun takut nak dekat ngan aku.. sampaikan muji kena masuk sekolah yang sama.. lepas tu aku.. masa tu aku ngan dia dingin jer,,, kawan2 die bukan kawan aku.. selalu dia anggap aku dak nakal yang takleh rapat ngan dia.. aku pun rase die baik sangat tu jadi kakak aku masa tu... pemikiran masa tu.. cetek betul.. sesuka hati aku jer nak menyampah dekat akak sendiri.. takde sebab pun...

bila dia habis spm, dia kurang bernasib baik.. walaupun dapat pangkat 1 dalam spm.. dia dapat masuk politeknik jer.. tapi ayah still bangga.. sebab bidang pertanian bagi ayah bidang kerja kami sekeluarga.. aku dekat sekolah teknik tu lagi.. jarak aku ngan dia 4 tahun.. walaupun dia dengan abang aku dah takde kat sekolah tu.. tapi bayang2 mereka still ikut aku..
"awak ni adik saper sebenarnya.. masitah ker muji??"warden selalu tanyer aku bila aku buat hal.. "adik muji".. aku lebih selesa masa tu mengaku adik abang aku..sebab kami sama-sama nakal kat sekolah tu.. mungkin entri lain kali aku cerita pasal abang aku yang sorang ni..

cerita aku dengan akak aku macam tu sajer.. makin lama kami cuba untuk jadi satu.. dia tahu satu persatu masalah yang ada dalam hidup aku.. tanpa aku cerita..mungkin sebab kami mengalir darah yang sama... pernah satu masa dia baca semua isi dalam diari aku.. bermakna dia tau apa yang aku rasa selama ni.. dari situ kami mula jadi seperti kawan yang baru kenal.. bercerita sampai pagi cerita-cerita kami yang kami simpan selama ni.. baru aku tahu dia sedih satu ketika dulu, baru aku tahu hati dia ditinggalkan, baru aku tahu lagu-lagu kesukaan dia..
segalanya pasal dia..akak aku..

sekarang dia dah kawin, sebelum kawin aku dah cukup terharu dengan dia.. dia yang dulu aku panggil kedekut... dah bertukar jadi heroin aku.. bila masa aku perlukan bantuan... cakap sajer apa yang aku nak.. masa aku menganggur dia la yang menanggung hidup aku.. carikan aku kerja,
banyak apa yang dia dah buat pada aku berbanding apa yang aku buat pada dia..
mungkin aku terlambat kenal hati budi akak aku sendiri.. tapi yang aku tahu sekarang... aku BANGGA punya akak seperti die...

love u sitah...

1 comment:

i M a Z a i M i said...

seronoknyer ade kakak...