Thursday, November 4, 2010

bila besar nak jadi apa??

aktiviti seharian aku sekarang ni kebanyakkannya dihabiskan dengan anak-anak saudara. aku tak perlu tunggu raya 2 kali setahun untuk peluk cium diaorang. tiap tiap hari jumpa. kadang naik rimas dengan perangai diaorang. haih. rimas rimas pun lepas tu ketawa semula.

lepas date dengan Allan Wu yang sangat mendebarkan. aku kembali ke pejabat yang mana anak anak saudara aku sedang syokkk main lepas kena halau buat bising depan tivi. jangan ditanya kenapa pejabat boleh ada anak anak saudara sedang bermain. yee pejabatku rumahku. hehe

sebelum ni, aku pernah tanya Aqil yang berumur 5 tahun. bila besar nanti nak jadi apa?? dan jawapan dia adalah.. "bila adik besar nantilah baru adik fikir " aku cuma gelak je. budak budak. itu kejadian beberapa bulan yang lepas yang mana jawapan aqil tu masih lagi melekat dalam kepala aku. jadi bila aku ada peluang nak tanya seorang lagi anak saudara aku, Syuhada yang berumur 9 tahun. bila besar nak jadi apa dan sudah tentulah jawapan yang diterima tidak mengecewakan.
jawapan dia nak jadi "doktor" aku cuma cakap, nak jadi doktor kena pandai dari sekolah rendah.

cerita ni tak habis macam tu saje. tak sampai setengah jam aku tanya soalan tu pada Syuhada
atau nama manja dia Ada. Aku tengok diaorang sedang kusyuk bermain sambil makan Jajan ataupun makanan ringan. Sebenarnya jajan tu dah berkurung dalam peti ais sekian lama. akibat perintah berkurung mama diaorang melarang sesiapa makan sepanjang musim exam. waaa gitu kan.

dengan rasa berat hati, aku ambil jajan tu, sebab mereka semua dah makan dalam kuantiti yang melebihi had. aku cakap "kalau nak jadi doktor, mana boleh makan ni" merujuk pada jajan tersebut. Ada macam tak puas hati dengan penjelasan yang aku bagi. "alaa entah entah lepas ni dah habis." nampaknya Ada ada perasaan risau yang aku akan makan jajan tu sampai licin. aduhai. aku pun tak sanggup.

tapi jawapan yang aku bagi mestilah berhemah. "makcik dah habis belajar, dan makcik taknak jadi doktor so boleh la makan" lepas tu aku senyum kambing pada diaorang. Arif, Ada, Aqil, dan Amat pandang aku dengan pandangan tak puas hati. sorry. Aqil, budak yang berumur 5 tahun itu tiba tiba mengutarakan soalan baik punya pada aku. "dah tu, makcik bila besar nak jadi apa??" aku macam tergamam. aduhai dia tak nampak ke yang aku dah besar ni. nak jawab aku nak jadi cikgu, nanti dia tak nampak pun aku jadi cikgu. malah aku dah besar masih lagi duduk dengan keluarga. nak terangkan lebih lanjut perjalanan cita cita aku pada diaorang bukan masa yang sesuai aku rasa. :)

aku diam seminit nak bagi jawapan pada budak yang berumur 5 tahun yang sedang membesar dengan bermacam soalan dalam kepala. dan jawapan aku adalah...

"makcik cuma nak jadi diri makcik sendiri"...

puitis kan jawapan aku??. hehe aku kira jawapan tu boleh buat Aqil diam. silap sama sekali. tanpa disangka Aqil mengeluarkan kenyataan begini.

"kalau macam tu, bila adik besar nanti pun adik nak jadi diri adik sendiri".

haih........ Aqil Aqil.. 5 tahun dengan 26 tahun jauh beza. dan dia takkan pernah tahu siapa yang dia akan jadi 21 tahun akan datang. sama macam waktu aku berumur 5 tahun, aku juga tak tahu apa aku akan jadi dalam waktu sekarang. :)

*aku cuma cakap dalam hati sebab aku dah taknak kusutkan pemikiran dia lagi*

2 comments:

naughty by nature said...

mak cik mak cik...waktu sy kecik,
sy nk jd cikgu...bile dah besar, sy xtau nk jadi ape...agak2,boley x sy mkn jajan? hahaha....

hamidah mubin said...

cet cet.. panggil makcik comel laa.. ahahha tetap tak boleh jugak.. haha sebab budak belajar tak boleh makan jajan.. hhaha nnti tak masuk ilmu. hahah