Tuesday, April 29, 2008

cerita lama...

aku baru jer lepas selongkar barang-barang lama aku... niat asal aku nak cari satu barang jer...

hmm.. rupanya aku dah banyak perkara dan benda yang aku tinggalkan kat belakang.. dah tak toleh2 belakang.....sekotak surat, sekotak hadiah2 n barang - barang kesayangan.. sekotak gambar2 lama.. rindu pulak pada masa2 lepas yang aku dah tinggalkan jauh kebelakang.. hati aku betul2 sebak bila tengok mende2 tu semua.. macam2 yang ada dalam fikiran aku.. yang paling aku tersentuh bila tengok surat-surat lama aku.. dulu aku berhubung dengan surat jer.. bagi aku surat ade sentimental value tersendiri.. berbanding dengan zaman sekarang teknologi mmg mudah..


surat- cerita aku dengan seorang teman pun bermula dengan surat,,, tiap minggu aku berbalas surat dengan dia.. seronok bila dapat baca surat dia.. berulang-ulang kali baca pun aku tak pernah jemu... surat tu gak la jadi peneman aku dengan dia.. tapi bila teknologi datang pada hubungan aku dengan dia.. semuanya dah tak macam dulu.. aku ingatkan kitaorang boleh bertambah rapat.. tapi aku silap, teknologi buat aku dan dia makin jauh,, aku tak tahu mana silapnya.. mungkin aku dan dia masing2 jemu barangkali tiap2 hari mengutus cerita, kalau surat seminggu sekali dan macam2 cerita kami luahkan dalam surat.. tapi bila teknologi hujung jari dah takde ape yang boleh aku dan dia ceritakan.. kami bosan... mungkin lain kali aku bercerita tentang dia,,,









diari- kalau dulu diari jadi tempat aku luahkan apa yang aku rasa.. waktu aku rasa sunyi saat teman2 aku ada teman.. waktu aku bergaduh dengan sidia.. waktu aku bercerita tentang seseorang aku minat.. tentang jahatnya kekasih sahabat aku... ada perkara yang aku tak boleh nak luahkan pada kawan2 aku.. dan waktu tu la diari adalah jalan yang terbaik...






barang-barang kesayangan- makin lama aku simpan barang2 tu makin tinggi nilai sentimental barang tu.. setiap barang ada cerita tersendiri.. macam jam kcik yang aku beli dengan harga RM 3, jam tu bawak setiap kali exam diploma.. keychain2 yang aku kumpul dengan secara tak tersengaja.. cuma aku terkilan sekarang aku dah tak mengumpul perkara2 yang akan jadi kenangan.. resit2, tiket2 wayang, tag baju,, hmm macam2 lagi barang3 yang remeh tapi bernilai...




tgh belek2 diari lama.. aku terbukak page yang aku tampal "peces"(sori salah eja kot).. "peces" ni aku dapat dr seorang kwan masa sekolah menengah.. aku minat dia.. tapi aku tak bagitahu sbb dia anggap aku kawan baik dia.. so aku sayang kawan...dari cinta,,,

monkey love...








gambar2- sekeping gambar boleh menceritakan segala-galanya.. suka, duka, semuanya ada dalam gambar.. tapi sekarang dah berbeza.. sekeping gambar dah kurang nilai sentimentalnya.. disebabkan tak boleh nak pegang gambar tu.. semua orang tahu, teknologi sekarang membolehkan kita tangkap gambar dan terus diupload dalam laptop/pc,,, ntah bila kali terakhir aku mencuci gambar di kedai gambar...




mungkin ada perkara yang kita
tak mahu ia berulang...dan kita
mahu buang dari ingatan...

2 comments:

Nazirah Sharifuddin said...

assalamualaikum.....
aku pon baru belek2 barang lama. surat lama, diari lama, buku nota lame, semua yg ada tinggalkn memori.
susah kn nak tinggalkn memori lame. rase nak biar je die tros segar dlm ingatan. hmm.

k.dot byk buat org bepk.
huh. apekah maksud tu.
haha

hamidah mubin said...

waalaikumsalam
aku byk wat ko pk per???
huhuhu