Sunday, July 20, 2008

Screen n talk II


aku ke SCREEN n TALK II...

setelah kecewa yang pertama aku terlepas...
aku macam biasa pergi dengan Mr. Epul...
sampai2 di rumah pena.. kak adek dah ade...


majlis start dalam pukul 9.15...
bagi aku mereka-mereka yang hadir untuk majlis seperti ini, adalah mereka2 yang mahu berkongsi rasa tentang sesuatu..,

permulaan majlis, nyanyian dari Miss Yaya..(acoustic).. credit untuk die.. cool.. terleka aku merakam nyanyian dia.. sampaikan satu keping gambar pun aku tak ambil...
epul membebel sepatah dua, sebab dia mc.. semua mata tertumpu pada screen putih...


Short Film yang ditayangkan pada malam tu...

*Bukanku Pinta-Said Saiful
*Bila Punggok Rindukan Bulan-Bennylita Nasuty Ramlee
*Anak-anak Bumi Tercinta-Amirul Ariff
*Running-Ahmad Azrai

*Kopitiam Kurang Manis- Azri(cerita ni tidak termasuk untuk diskusi, pengarah berbesar hati untuk sama2 berkongsi..)

-aku suka majlis seperti ni.. aku boleh mendengar kenapa, mengapa,apa sebabnya filem-filem pendek dihasilkan..filem pendek bagi aku adalah tempat dimana mesej tentang sesuatu disampaikan dalam cara yang begitu simbolik.. dalam masa 10-15 min, keseluruhan cerita perlu ada sesuatu.. tak boleh dibiarkan kosong..
bak kata cik Benny, ada yang Open dan Close ending.. aku lebih sukakan Open ending, kerana aku boleh berfikir kenapa kesudahannya begitu.. adakah ianya berkait rapat dengan diri kita..

-filem-filem yang ditayangkan pada malam tu ada kekuatan tersendiri, cuma aku tak sangka filem Bukanku Pinta yang ditayangkan semasa hari kemerdekaan Kolej pun turut sama.. tapi ianya bagus.. dan aku tau Epul boleh buat lagi bagus..jom buat filem yang best..

-Filem fantasi oleh Cik Benny, Bila Punggok rindukan Bulan.. perkara pertama yang aku fikirkan.. gigihnya pelakon2 berlakon memakai kustom, mekap2 yang tebal untuk shooting,..
aku rasa berbesar hati berjumpa dengan cik Benny.. dapat juga berkongsi sesuatu.. mengutip sedikit ilmu yang ada pada dia,,,thanks..

- filem Running, menarik, ianya seperti flashback.. sambil berlari.. cerita2 yang lepas muncul..
simple dan mesejnya dapat..

-filem kontroversi... Anak-anak Bumi Tercinta.. pengarah muda yang aku kira jiwa mudanya memang membara.. diskusi jadi hebat kerana adanya filem dia.. adaptasi dari cerpen yang aku kira berani.. bagi aku, aku suka filem tu.. ianya simbol kepada apa yang terjadi sekarang...
otak yang tak betul boleh memusnahkan.. punca kenapa.. dan mengapa..

-tapi setiap orang cara pemikirannya berbeza, bagi mereka yang lebih berpengalaman mereka seperti tidak suka jika sesuatu realiti divisualkan secara terang.. mereka lebih suka pada kiasan..
pemirikan tak sama kerana masing2 ada cara untuk tunjuk kan sesuatu..
sebab itulah majlis seperti ini bagus, kerana kita boleh berbincang, mendengar apa kata mereka2 yang tidak sama pemikirannya..
buat filem tak boleh untuk kita sahaja.. lebih2 lagi filem pendek...
kesimpulannya.. aku juga teringin...
dan aku perlu banyak belajar bagaimana untuk membaca filem bukan menonton sahaja...

p/s: thanks to kak adek..epul n semua :)

6 comments:

Anonymous said...

best la dot dapat peluang pg sana kan..:) ohya gambar atas kalui tu mana? takde pon..:D

Anonymous said...

next time kita g lagi... dot..wat ar movie..aku tlg..

hamidah mubin said...

to sab: nnti de peluang kita g..
pic kalui nnti aku post..

to epul: jgn lupa ajak aku.. maksud ko aku berlakon ker aku mengarah.. heheh

Anonymous said...

dotlegend,
saya hormati pandangan jujur kamu.
all the best in your future shortfilm dear.

:)

agzamry said...

helow...
nice page...
hope we can keep in touch

hamidah mubin said...

to cik benny: thanks again..

to agzamry : thanks menyinggah..