Monday, July 7, 2008

sepi dari aku...

dari awal lagi aku menahan hati nak ke panggung..
Sepi menunggu aku.. tertekan...


dan petang tadi, misi aku tercapai...
Sepi jadi pengisi malam aku..
sambil menunggu tayangan pukul 8... aku, mira, sab n epul...
mencari hidangan tuk perut... dan mr.tepanyaki jadi pilihan pertama..
bersebelahan dengan Secret Recipe.. dan akhirnya Secret Recipe yang menambat perut kami..


8.00 malam..
panggung itu kami punya pada mulanya...
sorang..2orang,, masuk...

cerita yang aku dan ramai lagi harapkan...bermula...
mungkin silap aku,, pada awal lagi aku memaksa emosi aku ada dalam cerita..
sepatutnya aku bermula dengan kosong...
biarkan cerita itu yang gerakkan emosi aku..

Adam.. permulaan cerita..
lelaki yang suka berjenaka..
dia sayang bunga camelia.. wanita yang menyukai camelia...
semuanya tentang perempuan tu.. Ilyana...

"kenapa mesti berjumpa, kalau untuk berpisah?"...
ya.. kenapa...????

"Dia sayang abang"...dialog yang ditujukan untuk watak lakonan nasha aziz..
wanita cantik yang obses apabila meminati seseorang..
nasha berjaya bagi aku... berbeza dari dia...

tapi bagi aku..
scene untuk Sufi.. ada yang kurang dan ada yang patut dipuji...
tapi scene ni air mata aku banyak terkorban..
aku sedih anak dia hilang tempat berlindung..
untuk menyapu jem diroti sekalipun...
dan dia tidak sepatutnya memaksa watak lakonan Eja,,
untuk meninggalkan suami..
dan disebabkan itu.. die sepi sampai akhirnya...

mungkin aku merasakan scene untuk aimaan adalah yang terbaik..
dari segi emosinya..
berperang dengan kematian dan dunia realiti..
antara cinta yang wujud dalam hati dan didepan mata..
aku mahu lihat scene ini lebih dari watak2 yang lain..
tapi mungkin Kabir Bhati lebih arif..

keseluruhannya.. Sepi membuatkan aku memberi pesanan ringkas pada dia...
"aku tengok sepi.. aku ingat ko"...
dan balasannya..hanya sepi...

cerita ni memberi kesan namun Cinta karya Kabir Bhatia yang pertama memberi kesan yang lama pada aku...
aku tak boleh membandingkan kedua-dua cerita ini..
masing2 ada rasa yang berbeza...
aku suka.. membuatkan aku terfikir...
dalam alam yang luas ni.. bukan hanya aku yang sepi..
kerana aku yang rela sepi tu hadir...

p/s:ini pendapat aku...dan aku tidak arif, tapi aku melihat dan rasa apa yang ingin disampaikan..



8 comments:

adslmh said...

wuu.....
=(

tetibe aku ter'sedih bile baca post ni

teringat cite tu
sepi...........

hamidah mubin said...

huu sedihkan?... lama nk ilang sedih ni.. huuuu

Anonymous said...

khabir mencantum kolaj2 filem luar ke dalam sepi..originality sepi adalah zero..saya kecewa!!! ):

hamidah mubin said...

jgn kecewa kak adik.. nnti kak dek wat filem yng originality melayu ekk...

eM. said...

owh..sungguh sepi cerita sepi tuh..tapi klau nk ditafsirkan cinematografi yg asyik skali dlm cite tuh..mmg tak tertafsir..asik duk memikir kat manalah lokasi scene2 nih..

hamidah mubin said...

lokasi die kalau tak silap MCKK...

sabrina cheng said...

sepi anti klimaks...at the end..tunggu nak tgk klimaks cerita tapi macam biasa je..sepi tidak seperti yang d gembar gembur dalam TV...mayb plakon yang cakap tu first time blakon ceta gni...sbb slalu komedi..

hamidah mubin said...

takper sab.. jgn lupa sokong filem kita...