Friday, May 30, 2008

apa yang dia fikir...

anak sedara aku suka bercerita tentang apa saja pada aku.. mungkin sebab aku makcik dia yang paling muda.. dan aku slalu dengar dan bagi komen...
ada satu cerita yang buat aku terfikir... dan aku mahu kongsi cerita ni dengan sesaper saja..

"makcik, nak tau abg izul nak g oversea.." angah menceritakan hal adik dia.. izul..

"ngaper?" aku tanyer.. maybe dia nak melancong..aku mmbuat persepsi sebelum tahu kesudahan cerita..

"mama tanya, nak pergi mana" anak sedara aku terus bercerita..

"abg izul kate vietnam.... dia nak tengok PEPERANGAN" dia menamatkan cerita dan aku tergelak kecil sambil tergamam,

aku betul2 terfikir, kenapa izul yang baru berumur 10 tahun nak tengok peperangan!!!...
aman sangat ker Malaysia??/

mungkin dia mahu rasa apa itu keperitan, susah, dan bagaimana kanak2 seumur dengannya memperjuangkan sesuatu untuk meneruskan hidup..

dan aku pun tak mampu untuk berfikir sebegitu...

p/s: sudut pemikiran kanak-kanak tak same dengan kita yang kononnya dewasa dan matang..
aku suka bila main sambung perkataan dengan anak2 sedara.. mereke mangagumkan aku..

3 comments:

n a b i l a a t h i r a said...

kanak2 melihat sesuatu dr segi yg kt xpenah lihat kan....they r amazing... =))

Nazirah Sharifuddin said...

mmg sudut pemikiran tak sama. tmbh2 pemikiran kadot yg lebih ke arah 'nenek' dan saye yg lebih ceria dn kanak2 serta happi go lucky. haha.

weii update ar blog!

hamidah mubin said...

to bela: yup ngan diaorg kita leh jadi "sesuatu"

to nazi: boleh blah,,,