Thursday, June 5, 2008

minyak&orangKampungAku

mulanya aku terfikir..
tak usah menulis pasal harga minyak..
tapi ada satu perkara yang wat aku terfikir..
ada sorang kawan aku.. dia memberi komen di blog seorang lagi kwan..
katanya lebih kurang begini.."kita semua naik kereta lembu"...
yaa!!! naik kereta lembu..
+oh tidak!!!
+cube bayang kan nak pegi kj smua kn siap awl..
+lembu2 di negara kita dah pandai baca signboard..
+dan yang paling aku tak mahu.. najisnya dimana2..
aku cuma menambah rencah dalam topik yang hangat dimana2..
dikampung aku, orang yang tak pernah ambik tahu hal negara pun ikut pusing..
padahal dia tak kemana2, hanya mengayuh basikal tua yang setia..
penangan harga minyak..
ohh.. aku tak pandai nak membuat statistik@perbandingan harga...
kalau aku cerita, orang kg bukan faham pun.. cuma adalah 2,3 orang yang tanya.. aku jawab ikut apa aku tahu.. tu pun sebab bapak aku beli BERITA HARIAN.. ada jugak yang cakap ngan aku.. "alaa nanti 2,3 bulan nanti kita dah biasala.. taraf hidup kita dah naik..." itu pandangan ibu tunggal yang cekal barangkali...
aku tak mahu tahu sudut pandangan masyarakat kota, yang memang hidupnya menggunakan kereta..
yang aku mahu tahu apa cerita golongan desa, mereka tak pakai kereta.. kalau ada pun itu yng mampu.. Yaa!! memang mereka tak gunakan kereta ke pasar.. tapi.. kesan kenaikan harga minyak.. menyebabkan harga ikan,sayur,beras,dll.. alasan pemborong.."minyak naik"..
mesti makcik2 yg berkaitan batik hanya melopong mendengar.. mesti mereka terfikir.."apa kena mengena minyak ngan barang2 dapur?"...
agak2nyer,, nak kn adakan seminar tak untuk orang kampung aku.. biar mereka tahu dunia ni.. bukan hanya mengikut bontot orang Besar,, patutnya mereka meminta sesuatu yang membantu.. bukan mengampu hanya untuk kepentingan kipas2 mati jer..
nk aku biar mereka terleka.. mereka orang kampung aku.. mereka tak mahu dengar aku..
meminjam ayat bapak aku..."orang kg tak tahu.." yee.. mereka tak tahu.. tapi sampai bila..
tanggungjawab aku kot bagitahu pakcik2 yang melepak kat kedai kopi, makcik2 yang beli ikan dengan pakcik dolah..
aku kena bagitahu.. yang mereka kena jadikan anak mereka pandai...biar takde lagi orang kampung aku tak tahu pasal kenapa,mengapa,bagaimana krisis minyak terjadi.. biar anak2 mereka yang satu hari nanti akan ceritakan kepada mereka..
ohh.. entri ini sperti sedikit celaru..

6 comments:

n a b i l a a t h i r a said...

sEdikit ceLaRu kOtt..
kNa bAcE dUe tiGe kaLi...
sUaU tOpiK yG mENArEk =))

Anonymous said...

saya suka entry ni..buat saya berfikir..kita adalah tangan yang bisa menghulurkan rasa manusia..kalau 100 org kampung dan yg mendengar kamu itu sorang dua..kamu jgn kecil hati, kamu dah berjaya darl..dah berjaya..

p/s : cute la kereta lembu.. :)

hamidah mubin said...

to bela... huhuuhu huhuhu tulisan yang celaru tapi aku suka..

to kak adek : bukan mudah kan, nak mengubah pandangan mereka2 yang dah ada pendirian.. neway...thanks..

p/s: nak tau sape yg cadangkan naik kereta lembu?

n a b i l a a t h i r a said...

sY pOnn sKe gAkk...kELihatAn aRtistiK d sEtiaP pEnjUru aYat =))

Nazirah Sharifuddin said...

aku tak suke.
tak paham.
serabut my otak.
walaupun kelihatn 'ketersiratan'nya

tp still, di pengakhirnya, aku jd keliru. cube utk berfikir tp tak mampu. owh maybe patot wat translator?

pengkaitan yg menarik.

hamidah mubin said...

to nazi: takper nnti aku jd translator ko ekk.. huhuhuhu..
jom g amek kelas sastera same2 ek..